نشست «واکاوی آموزش عالی و سینما» در خانه جشنواره برگزار شد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی روابطعمومی جشنواره فیلم فجر، در چهارمین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر، نشست تخصصی با عنوان «واکاوی آموزش عالی و سینما» با حضور فرشاد عسگرینیا عضو هیات علمی دانشگاه سوره در خانه جشنواره برگزار شد.
عسگرینیا عضو هیات علمی دانشگاه سوره در ابتدا عنوان کرد: «حل مسائل وارد روند پیچیدهای شده است و یکی از آنها بروکراسیهای اداری است. ما در سال ۱۴۰۰ باید درباره سرفصلهایی در سینما صحبت کنیم که مصوب دهه شصت است و این دردناک است همچنین در این جریان تنها دانشجو آسیب نمیبیند بلکه استاد هم آسیب میبیند؛ زیرا باید با سرفصلی تدریس کند که تاریخ گذشته است. حال سوال اینجاست که ما چه پیشنهادی میتوانیم داشته باشیم که از این بنبست خارج شویم و دانشجو زمانی که از دانشگاه خارج شد چیزی یاد گرفته و بتواند وارد کار شود. در رشتههای هنر این وضعیت اسفباری است.»
او ادامه داد: «وضعیت ۲۵ دانشگاه سینمایی را بررسی کردهام، تقریبا هر دانشگاهی که پشتوانه فنی دارد، در بخش حرفهای سینما مشکل دارد؛ کدام دانشگاه ایران دانشجو را سرصحنه فیلمبرداری میفرستد؟ در دانشگاههای معروف دنیا یک کمپانی سینمایی پشت دانشگاه است اما در ایران این رابطه نهادینه نشده و حتی مقاومتی هم در این بین وجود دارد.»
وی افزود: «از آقای خزاعی درخواست کردم فارغ التحصیلان سینما دورههای کارآموزی حضور داشته باشند.»
عسگرینیا با بیان اینکه برون رفت از وضعیت حاضر، نیاز به اقدامات فراوان دارد اظهار کرد: «دانشگاه باید برای دانشجو جذابیت ایجاد کند و بهترین افراد را آموزش دهد. ممکن است بهترین کارگردانها بهترین استادها نباشد. دانشگاه باید بهدنبال کارگردانهایی باشد که آموزشدهنده خوبی باشند و پشتوانه مناسبی برای آنها درنظر بگیرد.»
وی ادامه داد : «استادانی داشتیم که بهدلیل نبود پشتوانه، تدریس را رها کردهاند. امروز وضعیت تغییر کرده است. دانشگاه باید کسانی را وارد دانشگاه کنند که دانشجو را جذب کنند. یکی از موارد دانشجومحوری است که باید مورد توجه قرار گیرد. ما باید سرفصلها را مورد بازنگری قرار دهیم.»
همچنین مهدی ناظمی پژوهشگر سینما و مجری بیان کرد: «اگر بخواهیم دانشگاهها را گلخانهای ببینیم از واقعیت دور میمانیم امیدواریم که زمزمه تحول تبدیل به فریاد شود. باید در فرم آموزشی و پژوهشی خود تغییراتی بدهیم.»
عسگرینیا با اشاره به اینکه تکلیف ما درخصوص آموزش سینما معلوم نیست خاطرنشان کرد: «نمیدانیم میخواهیم کارگردان، تدوینگر و غیره تربیت کنیم یا یک نظریهپرداز. وزارت علوم اعلام کرد دانشجوهای غیر علوم انسانی در مقطع ارشد وارد حوزه علوم انسانی شوند و بلوایی برپا شد اما در ابتدا باید تکلیف نظر و عمل مشخص شود. مگر قرار نیست که با مقطع تحصیلی تخصصگرایی بیشتر شود؟ چرا دانشجوهایی در مقطع ارشد تحویل میدهیم که عنوان رشتهشان عنوانی عمومی است؟ کسانی که سرفصلها را طراحی کردند، اشرافی به موضوع نداشتند.»
او ادامه داد: «ما رشتههای تخصصی در ارشد نداریم؛ بهعنوان مثال چرا رشته مستندسازی و مدیریت تولید نداریم؟ اگر ما رشته مطالعات سینما داشته باشیم کسانی که میخواهند منتقد باشند میتوانند وارد این رشتهها شوند.»
سید مهدی ناظمی ادامه داد: «برای کسانی که علایق نظری دارند این معضل پیش میآید که رشته مختص آنها وجود ندارد. ما باید برای عرصههای جدید فضای نظری امکان داشته باشیم. فلسفه سینما قلمرو بزرگی در سینمای جهان است اما ما در دانشگاههای فلسفه و هنر این موضوع را نمیبینیم.»