نشستهای تخصصی روز چهارم جشنواره با تکیه بر موضوع آموزش سینما، برگزار شد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، در چهارمین روز از جشنواره فیلم فجر، نشست های تخصصی برگزار شد. محوریت نشست های تخصصی مبحث، آموزش سینما بود.
باید آموزش را از کجا شروع کنیم؟
نخستین نشست تخصصی که در جشنواره برگزار شد، نشست «سینما دانش» بود. محوریت سومین نشست «سینما دانش»، با عنوان «دانشگاه یا مدرسه؟ مسئله این است» برپا شد. در این نشست مجازی که به میزبانی دانشگاه سوره، انجام شد، مبحث آموزش سینما در دانشگاه یا مدرسه بود. رامتین شهبازی، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره معتقد بود که فرایند آموزش در ایران طی دهه های اخیر تغییر کرده است.
شهبازی معتقد بود که هر چه از سال های دور جلوتر آمدیم، کارگردان های مطرحی مانند حاتمی کیا به سینما آمدند که در دانشگاه هم موضوع تحصیلشان، سینما بوده است. بحث آموزشگاه های سینمایی، مبحث دیگر نشست امروز سینما دانش بود.
این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: مدرسهها در واقع تکالیفشان در دنیا روشن است چرا که کارکردهای آکادمیک ندارند و با سیستم وزارت علوم درگیر نیستند و با وزارت ارشاد ارتباط دارند. همچنین آموزشگاههای آموزش سینمایی به افرادی رجوع میکنند که سر فصلهای خود را مینویسند.
دوری فضای دانشگاه از صحنه های فیلمبرداری
در نشست دوم هم موضوع واکاوی آموزش عالی و سینما مطرح شد. موضوعی که به نوعی در ادامه نشست قبلی بود. این مبحث با فرشاد عسگرینیا عضو هیات علمی دانشگاه سوره پیگیری شد. این استاد دانشگاه مشکلات این حوزه را از ابعاد مختلف بررسی کرد.
وی در بخش زیادی از صحبتش به معضل کمبود تجربه برای ورود دانشجویان رشته سینما به این عرصه گفت و ادامه داد: «وضعیت ۲۵ دانشگاه سینمایی را بررسی کردهام، تقریبا هر دانشگاهی که پشتوانه فنی دارد، در بخش حرفهای سینما مشکل دارد؛ کدام دانشگاه ایران دانشجو را سرصحنه فیلمبرداری میفرستد؟ در دانشگاههای معروف دنیا یک کمپانی سینمایی پشت دانشگاه است اما در ایران این رابطه نهادینه نشده و حتی مقاومتی هم در این بین وجود دارد. برخی اساتید دانشگاهها را به همین دلیل رها کردند.»
ارتباط حداقلی سینما با دانشگاه، معضلی که باید حل شود
نشست سوم هم بی ارتباط با موضوع دو نشست قبلی نبود. نشست تخصصی «نکوداشت زندهیاد اکبر عالمی» تحت عنوان «آموزش ماندگار در سینما» با حضور امیرحسن ندایی عضو هیئت علمی دانشگاه و شهابالدین عادل عضو هیئت علمی دانشگاه در خانه جشنواره برگزار شد.
در این نشست به نقش بسزای عالمی در معرفی هر چه بهتری سینما به سینما دوستان بود. عادلی هم مانند کارشناس نشست قبلی معتقد بود، حلقه اتصال میان دانشگاه و سینما گم شده است و باید فکری اساسی در این زمینه کرد.
در ادامه نشست به کمبودهای دانشگاهها اشاره شد. عالمی معتقد بود باید مطالعات جانبی دانشجویان سینما بیشتر شود. عادل با بیان اینکه وظایف جشنوارهها با آکادمیها و دانشگاه متفاوت است، تصریح کرد: «پیوندی که باید بین فضای حرفهای و دانشگاهی صورت گیرد را تاکنون ندیدهایم. در این سالها دانشگاه فارغالتحصیلانی داشته که بزرگان سینما هستند اما مشکل اینجاست که آیا ما با نظامی کار میکنیم که فارغالتحصیلی را با کار پیوند دهیم یا او را آزاد بگذاریم که انتخاب کند؟ ما هیچ برنامهریزی برای این کار نداریم. نظام آموزشی ما غربی است و جالب است که مدارس بلوک شرق سابق این سیاست را دارد که فارغالتحصیل را برای کار آماده میکند. باید برای نسلهای جوان این برنامهریزی انجام شود که فارغالتحصیلان وارد بدنه سینما شوند.»
بررسی جهان بینی مهرجویی در قاب ماندگار/ خاطرات شگفت نصیریان از همکاری با انتظامی
نشست پایانی با عنوان قاب ماندگار و برای بررسی و نمایش فیلم سینمایی «گاو» برگزار شد. در این نشست، علی نصیریان بازیگر پیشکسوت که در این فیلم نیز ایفای نقش کرده، حضور داشت. نصیریان در این نشست از سختی های کار بازیگری گفت و آن را به عمل جراحی و کشف انسان تعبیر کرد. نصیریان در ادامه به نوع شکل گیری فیلم سینمایی گاو که اولین تجربه بازیگریش در سینما بود، اشاره کرد.
نصیریان واقع گرایی را از ویژگی مشترک عوامل این فیلم دانست و علت ماندگار شدن اثر را غرق شدن عوامل در زندگی روستایی عنوان کرد. این بازیگر در ادامه گفت که سینما را از داریوش مهرجویی کارگردان فیلم سینمایی «گاو» فراگرفته است. او مهرجویی را انسانی نکته سنج و سختگیر دانست که برای ساخت هر فیلم برنامه ریزی دارد. نصیریان گفت: مهرجویی اعتلا به انسان را در اولویت کاریش قرار داد همین موضوع، مهرجویی را به کارگردان بزرگی تبدیل کرد.
به این ترتیب چهار نشست تخصصی فرهنگی برگزار شد.