سینما و هنر هر کشوری نشان از فرهنگ و تفکرات جامعه و حکومت آن جامعه است؛ در ایران نیز فرهنگ و هنر محصول صادراتی تفکرات دینی- آیینی خواهد بود و در این راستا سینما بهعنوان محصولی بینالمللی در صدر این رکن قرار دارد. سینما و به خصوص جشنواره فیلم فجر به عنوان تریبون نظام، در شکلگیری آنچه در تفکرات ارزشی و انقلابی که صادر کردن آن به کشورهای دیگر از ارکان برپایی انقلاب بوده، دخیل است.
جشنواره فیلم فجر که این روزها چهلمین دوره خود را پشت سر میگذارد، از همان روز اول تکلیف را مشخص کرد و در همان ابتدای کار با شعار جشنواره چهلم نمادی از سینمای انقلاب شروع به کار کرد. مدیران این رویداد سینمایی بر قول خود پایبند ماندند و ارزشهای انقلاب که در این سالها به عنوان دستآورد تفکر چهل و خوردهای ساله این کشور است، محور اصلی داستان قرار دادند.
مهمترین رویداد سینمایی ایران این روزها در برج میلاد تهران نماد بزرگی و استقامت مردمان این کشور در حال برگزاریست، از همان ابتدای ورود با نصب تابلوی یادواره امام راحل راه این جشنواره را مشخص کرد و این یعنی جشنواره چهلم با رنگ و بوی دیگری به استقبال سال تحویل سینمای ایران میرود؛ کمی در خانه جشنواره که راه بروید، تکههای پازل این اتفاق انقلابی با عکس شهید «مرتضی آوینی» تکمیل میشود، تلویزیون و برنامههای تلویزیونی که این روزها درگیر منعکس کردن آنچه در خانه جشنواره فیلم فجر میگذرد است نیز در برنامههای خود از نماد سینمای انقلابی استفاده میکند و همین امر باعث شده تا مخاطبان سینما و تلویزیون با ارزشیسازی که مد نظر مدیران است بیشتر از پیش آشنا شوند.
جشنواره چهلم بلوغ سینمای ایران با دستورکار قرار دادن رهنمودهای رهبر انقلاب با حکم سینمای ارزشی و خانوادگی است و مدیران وقت سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر از این پس این امتحان سربلند بیرون آمدهاند و آنچه در رسانهها منتشر میشود چیزی جز انقلاب و تفکرات آن نیست و حتی این موضوع را در مستندهای راه یافته در این رویداد سینمایی سند انقلابی کار را امضا میکند و تصویر «سیدمرتضی آوینی» به تمام مستندسازان و فیلمسازان این هشدار را میدهد که راه آوینی راه سینمای ایران است.