چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳
22:48 | | فجر 40

نگاه تازه | دغدغه‌های زنانه و امروزی

نگاه تازه | دغدغه‌های زنانه و امروزی

در ششمین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر دو فیلم «هناس» به کارگردانی حسین دارابی و «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا نمایش داده شد. این دو فیلم از دریچه دغدغه‌های دو زن به موضوعات امروزی جامعه می‌پردازد. 
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، فیلم «هناس» به کارگردانی حسین دارابی فیلمی بیوگرافیک از آخرین روزهای زندگی شهید داریوش رضایی‌نژاد است. این فیلم پرداختن به یک قهرمان واقعی و ملی را دستمایه پرداخت فیلمنامه قرار داده است اما برخلاف سنت معمول داستان از دریچه همسرش؛ شهره پیرانی روایت می‌شود. 
در فیلم‌های بیوگرافی معمولا قهرمان یا شخصیتی که قرار است به عنوان قهرمان معرفی شود محرک اصلی و پیش‌برنده داستان هستند. اما حسین دارابی در فیلم «هناس» به خلاف معمول و الگوی متعارف قهرمان‌های شناخته‌شده دغدغه‌های همسر شهید را سوژه فیلم خود قرار داده است تا از دریچه نگاه یک زن زندگی قهرمانش را معرفی کرده و به تصویر بکشد. به همین دلیل است که فیلم پس از شهادت شهید رضایی‌نژاد می‌تواند ادامه پیدا کند و جهان روایت خود را همچنان پیش ببرد.
این فیلم علاوه بر نگاه زنانه متوجه موضوعات امروزی است و با روایت ترور شهید رضایی‌نژاد پای مسایل امنیتی و ترور نخبگان امنیتی به میان می‌آید که از موضوعات روز جامعه است و تاکنون کمتر فیلمسازی به این عرصه ورود پیدا کرده است. 
درام مادرانه 
«شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا درامی خانوادگی است که در ایام کرونا رخ می‌دهد. در این اثر کاراکترهای مختلف با علایق و مسایل متفاوت‌شان همه در کنار یکدیگر جمع می‌شوند اما همه چیز به خواست، حافظه و انتظارات مادر خانواده برمی‌گردد. نکته جالب توجه اینجاست که علیرغم کاراکترهای متعددی که در فیلم وجود دارد نگاه مادر بر همه چیز مسلط است و تمام امور خانواده به او برمی‌گردد که فراموشی دارد و از قضا اعتماد چندانی به حافظه‌اش نیست.
«شب طلایی» فیلمی در راستای سینمای ابراهیم حاتمی‌کیا نیست اما سراسر فیلم در یک خانه می‌گذرد و شخصیت‌ها هم به دلیل شیوع کرونا و هم به دلیل گم‌شدن اشیا قیمتی ناگزیر از ماندن در خانه هستند. لوکیشن محدود این فیلم اگرچه بی‌شباهت به «آژانس شیشه‌ای» نیست اما جز تک‌لوکیشن بودن شباهتی بین جهان این فیلم با کار شناخته شده ابراهیم حاتمی‌کیا وجود ندارد.
یوسف حاتمی‌کیا در این لوکیشن محدود زندگی، مصائب و مسایل فرزندان خانواده را برای مادر هویدا می‌کند. در کنار لحن شیرین درام «شب طلایی» مسائل روز مانند مشکلات اقتصادی، بالارفتن نرخ طلا و محدویت‌های کرونایی مرور می‌شود.
این فیلم علیرغم دنیای متفاوتش با «هناس» از نظر توجه داشتن به دغدغه‌های زنانه و امروزی با این اثر دو وجه شباهت دارد.

یادداشت از کامبیز حضرتی

متاسفانه مرورگر فعلی شما قدیمی بوده و پشتیبانی نمی‌شود!

لطفا از مرورگرهای بروز نظیر Google Chrome و Mozilla Firefox استفاده نمایید.