امروز قابی زیبا و با معنا در محل خانه جشنواره فیلم فجر توجهم را به خود جلب کرد، تابلو و جملهای شکیل از شهید آوینی در باب سینما که دهها خبرنگار و عکاس در زیر آن مشغول تهیه گزارش، عکس و مصاحبه با عوامل یکی از فیلمها به هنگام آئین استقبال بودند.
این صحنه و قاب مرا به یاد مصاحبه چندی پیش یزدان عشیری، مدیرکل روابطعمومی سازمان سینمایی در برنامهای تلویزیونی انداخت که از حذف فرش قرمز سخن گفته بود و هر کسی از ظن خود برداشتی کرده و برخی کنایهزنان آن را حمل بر بسته شدن الزامات و آئینهای رسانهای و استقبال از هنرمندان و سازندگان آثار دانستند؛ در حالی که این روزها با دیدن فضای خانه جشنواره در برج میلاد و طراحی محیطی مناسب با شان و اهداف معنوی و فرهنگی این ابررویداد سینمایی ایران و در عین حال استقبال خبری از سازندگان آثار در قاب و جایگاهی محترمانه و بدون هیاهوها و ژستهای نازل و کاذب، نشان میدهد که آنچه آن روز مدیر روابطعمومی جشنواره گفته، دقیقا مبتنی بر یک اصل سینمایی و زیباشناسانه است و آناصل چیزی نیست جز اینکه ظرف و مظروف باید متناسب هم باشند.
به این سان جشنواره ای که داعیه فرهنگ ایرانی دارد می تواند و می باید از المان ها و فضاسازی محیطی بر اساس فرهنگ بومی بهره گیرد و اینمنافاتی با تشریفات معمول و عرفی ندارد.
حقیقتی که به همت اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر این روزها به منصه ظهور رسیده است.
محمد دیندار [ منتقد و مستند ساز]