نمایش فیلمهای مرمت شده گنجینه فیلمخانه ملی ایران در برنامههای فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر، فرصتی مغتنم برای علاقهمندان به سینماست.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی روابطعمومی جشنواره فیلم فجر، در تاریخ سینمای کشورهای مختلف آثار ماندگاری هستند که در طول سالها و دههها بهدلایل و انگیزههای مختلف فرهنگی / هنری مورد یادآوری، رجوع و چه بسا تحسین علاقهمندان سینما، نویسندگان و منتقدان، پژوهشگران و تاریخنگاران واقع شدهاند و میشوند. بهطور معمول و مرسوم نشریات سینمایی در پایان دورههایی مشخص با نظر منتقدان و نویسندگان سینمایی رایگیریهایی ترتیب میدهند و بهترین فیلمهای سال و یا دهه را جهت استفاده مخاطبانشان اعلام میکنند و یا با نمایش این آثار در جشنوارهها و مناسبتهای شناخته شده معتبر، سمینارها و جلسات بحث و گفتوگوهایی ترتیب داده میشود؛ لازمه همه این اقدامات این است که جدا از رجوع به حافظهها و خاطرات دور و نزدیک، نسخههایی سالم و قابل نمایش هم از این آثار موجود باشد تا به نمایش درآید و در صورت لزوم به آنها رجوع شود.
در سینمای ایران هم فیلمهایی وجود دارد که نام آنها به دفعات در نقدها و مقالات سینمایی، در رایگیریهای سالانه و یا دههها، در نشستها و میزگردهای تخصصی سینمایی و … تکرار شده است بدون آنکه امکان دیدار دوباره نسخه سالمی از آن آثار روی پرده فراهم باشد و تنها نسخههای در دسترس، کپیهای مخدوشی روی انواع نوارهای مغناطیسی و یا حداکثر نسخه سیدی بود.
امسال در بخش گنجینههای سینمای ایران (قابهای ماندگار) چهلمین جشنواره فیلم فجر، فرصت مناسبی فراهم آمده است تا نسخههای اصلاح و مرمت شده تعدادی از فیلمهای مهم تاریخ سینمای پیش و پس از انقلاب ایران، که معمولا در فهرست بهترینها و یا برگزیدهها حضور دارند، به نمایش درآید. این آثار که همگی جزو میراث درخشان سینمای ایران هستند و طبیعتا نسخههای نگاتیو و پزتیو شان دچار فرسودگی و آسیبهایی ناشی از گذر زمان شده بود، اینک به همت فیلمخانه ملی ایران (و همکاری بنیادسینمایی فارابی ) و بهکارگیری فنآوری دیجیتال، رنگ و روی تازهای یافته و قابلیت نمایش دوباره روی پردههای شفاف سالنهای سینما را پیدا کردهاند.
همچنین در کنار نمایش این گنجینههای مرمت شده از سینمای ایران ، نشستهایی مفهومی برگزار میشود که صاحبنظران درباره ویژگیها و ارزشهای محتوایی و بصری این فیلمها به بحث و گفتوگو میپردازند. این جلسات و برنامههای فرهنگی فرصت مغتنمی خواهد بود تا علاقهمندان جوانی که در زمان ساخت و نمایش عمومی این فیلمهای ارزشمند، امکان آشنایی با این آثار را نداشتهاند، ضمن آن که از زبان منتقدان و استادان حاضر در نشستهای تخصصی با راز ماندگاری این فیلمها بیش از پیش آشنا میشوند، از تماشای نسخههای مرمت و تصحیح رنگ شده فیلمها لذت ببرند.
فیلمخانه ملی ایران به عنوان حافظ اصلی و موظف اسناد دیداری و شنیداری در ایران، همواره تلاش کرده است که برای احیاء و بازسازی فیلم ها از توسعه و تقویت امکانات و دانش فنی متخصصان کشور حمایت کند. با بهرهمند شدن از این امکانات و انتقال دانش فنی چند سالی است که مرمت فیلمهای مهمی از تاریخ سینمای ایران انجام شده و تعداد بیشتری هم در شرف انجام است اما به رغم راه ناهموار پیموده شده و نجاتبخشی از میراث تصویری کشور، هنوز مسیری دشوار و پرزحمت در پیش است که باید با سرعت بیشتری پیموده شود.