نخستین اثر سینمایی هادی حجازیفر در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی روابطعمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر، موقعیتهای متفاوت و جالب مهدی باکری در زندگی شخصی و دوران حضور وی در مناطق جنگی، سوژه نخستین فیلم سینمایی هادی حجازی فر بود. البته که فیلمساز سعی داشت زندگی شخصی و کاری شهید باکری را از یکدیگر جدا نکند و نشان دهد روحیه خدمت این شهید، زندگی شخصی او را کاملا تحت تاثیر قرار داده است.
فیلم حجازی فر دارای شش فصل است. فصل هایی که شرایط مختلفی از زندگی شهید باکری و اطرافیانش را به نمایش میگذارد. البته که در فیلمنامه تلاش شده تمامی جزئیات فکتی دقیق از زندگی شهید باکری باشد. اغراق جایی در «موقعیت مهدی» ندارد و فیلمساز تلاش میکند واقعیت را به نمایش بگذارد.
نکته قابل توجه دیگر فیلم این است که بخشهای زیادی از فیلم با گویش آذری است؛ یعنی گویش اصلی شهیدان حمید و مهدی باکری آذری است و از قضا هادی و وحید حجازی فر بازیگران نقش این دو شهید، به گویش آذری تسلط کامل دارند. فیلم سعی دارد، از درون کوچه و محلهای که شهید باکری در آن زندگی میکند تا منطقه شهادت وی، با او همراه باشد و عطر زندگی شهید باکری را به مخاطب منتقل کند.
فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» با موسیقی بی نظیر محلی که دارد، تمام وجود مخاطب را درگیر زندگی واقعی شهید مهدی باکری میکند و کاری میکند که مخاطب او و شرایط بحرانی وی را به خوبی درک کند. «موقعیت مهدی» مبتنی بر پژوهش از زندگی شهید باکری است و تلاش میکند، هر آنچه که لازم است را بیان کند؛ از ازدواج تا بازی با جان در یک قدمی دشمن. موقعیت های بحرانی برخی اوقات در زندگی شخصی و برخی اوقات در مناطق جنگی و بسیاری مواقع به صورت توامان، زندگی مهدی باکری را تحت تاثیر قرار میدهد و او در همه این موارد با اتکا به ایدئولوژی که دارد، تصمیم میگیرد. او حاضر میشود گلایههای خواهرش را به دلیل بازنگرداندن جنازه برادرش به جان بخرد اما اجازه ندهد فقط جنازه حمید برگردد و جنازه دیگر شهدا باقی بماند.
فضای دراماتیک فیلم زمانی نمود بیشتری پیدا میکند که به خوبی دیالوگهای پشت بیسیمِ شهید باکری، در فیلم بازگو میشود و معصومیت وی به نمایش در میآید. همین موضوع باعث میشود قهرمان واقعی، به بهترین شکل به مخاطب معرفی شود.
یادداشت از علی کریمی