جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳
22:14 | | فجر 40

نیم نگاه | «بدون قرار قبلی»؛ گمشده‌ای که اصلا دنبالش نبودم

نیم نگاه |  «بدون قرار قبلی»؛ گمشده‌ای که اصلا دنبالش نبودم

جدیدترین اثر بهروز شعیبی با عنوان «بدون قرار قبلی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، وقتی پیامی از وطن به گوشش رسید؛ درونش بی‌تاب شد، هرچند شاید نمی‌خواست آن را نشان دهد. پیامی از پدر و سرزمین پدری، یاسمین را از آلمان به ایران می‌کشد. او و تک فرزندش با ویژگی‌های خاصی که دارد، سفری عجیب را به وطن آغاز می‌کند؛ سفری که سرنوشتی متفاوت از آنچه در ذهن داشته را برایش رقم می‌زند.
ماجرای وصیتی که از پدر به جا مانده و قبری که در مشهد و حرم امام رضا (ع) واقع شده است، در نهایت یاسمین را با شخصیت‌های آشنا و ناآشنا مواجه می‌کند. یاسمین به دنبال گمشده خود می‌رود، اما با گمشده‌ای پنهان در وجودش آشنا می‌شود که سال‌ها به دنبالش می‌گشته است. او در ادامه نیازش به این گمشده را بیشتر درک می‌کند و در نهایت ناخواسته وارد مسیری عارفانه می‌شود. یاسمین برای پیدا شدن گمشده‌اش سال‌ها مسیری غلط را انتخاب کرده است اما حالا فطرت پاک او و فرزندش، مسیر درست را پیدا می‌کند. 
مفاهیم کلیشه‌ای مانند، کشف حقیقت در فیلم شعیبی رنگی تازه به‌خود می‌گیرد. نگرانی‌های سطحی مادرِ قصه، با برطرف شدن مشکل اصلی زندگیش، حل می‌شود و فرزند او نیز راه خوب زندگی کردن را پیدا می‌کند. بازی درخشان و البته متفاوت پگاه آهنگرانی در کنار کارگردانی خوبِ بهروز شعیبی، اثری متفاوت را در دوره چهلم جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته است. اثری که مخاطبان خودش را دارد.
ریتم آرام فیلم در کنار نماهای زیبای آن، معنای قصه را به نوعی تصویرگری می‌کند. تصاویر عموما باز و فوق العاده فیلم از مناطق مختلف شرق ایران به ویژه خراسان در «بدون قرار قبلی» به نمایش گذاشته شده است. گویی فیلمساز اجازه داده است مخاطب به موقعیت جغرافیایی فیلم بیاید و از نزدیک اتمسفری که یاسمین در آن نفس می‌کشیده را درک کند. 
«بدون قرار قبلی» شاید به نوعی متفاوت‌ترین اثر سینمایی بهروز شعیبی است، اما امضای این کارگردان در تک‌تک پلان‌های آن دیده می‌شود.

یادداشت از علی کریمی

متاسفانه مرورگر فعلی شما قدیمی بوده و پشتیبانی نمی‌شود!

لطفا از مرورگرهای بروز نظیر Google Chrome و Mozilla Firefox استفاده نمایید.