در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر فیلمهای «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی و «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر به نمایش درآمد. این دو فیلم از جهت کارگردانی بداعت و جذابیت بالایی دارند.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی روابطعمومی جشنواره فیلم فجر، فیلم «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی فیلمی سرراست با بازیهای جذاب و دوستداشتنی است. به نظر میرسد میرکریمی پس از «قصر شیرین» به دوران اوج کاری خودش برگشته است. اگرچه او در آن فیلم به سراغ نمادگرایی رفته بود اما در «نگهبان شب» آرمان سادگی را سرلوحه خود قرار داده است. او در این فیلم داستانی ساده را با اجرایی تاثیرگذار و دوربینی کنجکاو و نه سرکش دنبال میکند که درنهایت فضای فیلم، قصه، بازیها و… در راستای انسجام کلی اثر است تا با فیلمی یکدست و بدون لکنت مواجه شویم. میرکریمی با فیلم آخرش توانسته یک کاراکتر ساده و دوستداشتنی را به سینمای ایران اضافه کند.
یکی از نکات قابل توجه «نگهبان شب» بازی گرفتن میرکریمی از بازیگران کمتر شناخته شده است. اگرچه در این فیلم کیومرث پوراحمد، ویشکا آسایش و محسن کیایی به عنوان بازیگر حضور دارند که چهرههای شناخته شدهای برای مخاطبان سینما محسوب میشوند اما بار اصلی بازیهای فیلم بر دوش لاله مرزبان، علیاکبر اصانلو، فهیمه هرمزی و تورج الوند است که کمتر برای مخاطب آشنا هستند. این گروه بازیگران کمترشناخته شده توانستهاند بهخوبی از پس اجرای پیچیده و پر جزییات کار برآیند.
تسلط کارگردان بر میزانسنهای پرجزییات، بازی گرفتنهای به قاعده، فیلمنامه دقیق با کاشت و برداشتهای متناسب داستانی از «نگهبان شب» فیلمی قابل ستایش ساخته است. در این فیلم همهچیز در خدمت روح کلی اثر قرار دارد که درنهایت نشاندهنده تسلط کارگردان بر کارش است. با وجود نقاط قوت فراوان این اثر حضور پرقدرت و بدون خودنمایی میرکریمی در فیلمنامهنویسی و کارگردانی مهمترین نقطه عطف این فیلم به حساب میآید.
موقعیت سخت کارگردان
«موقعیت مهدی» نخستین فیلم هادی حجازیفر در مقام کارگردان است. او در این اثر به سراغ اپیزودهایی از زندگی شهید مهدی باکری رفته است. فیلم در هر اپیزود مقطعی از زندگی شهید باکری را در پیوند با همسر، برادر و همرزمانش مرور میکند. اگرچه این فیلم سینمایی در اصل به ساختار اولیهاش یعنی سریال نزدیک و مشابه است اما کیفیت سینمایی بالای آن نشان میدهد که فیلم قابلیت اکران روی پرده را دارد.
«موقعیت مهدی» فیلمی است که باید به سادگی عنوان موقعیت دشوار مهدی باکری را به آن داد. مردی که به عنوان فرمانده در سطح بالایی قرار دارد و به عنوان یک نظامی بلندپایه شناخته میشود، اما در نهایت در زندگی خانوادگی و شخصیاش فردی ماخوذ به حیا و آرام است. اما وقتی این دو زندگی یعنی زندگی شخصی و نظامیاش درهم تداخل پیدا میکنند موقعیت پارادوکسیکال و پیچیده مهدی باکری رخنمایی میکند.
این فیلم اگرچه در ژانر دفاعمقدس ساخته شده است اما مانند بسیاری از آثار ساخته شده در این حوزه به دنبال نشاندادن روح نظامیگری، حضور در میدانهای سهمگین جنگ و تیر و رگبارپرانی نیست بلکه این فیلم به خلاف عمده آثار دفاعمقدسی به دنبال معرفی شخصیت فردی یک فرمانده در زندگی خانوادگی و عشق به همسرش است.
هادیحجازیفر فیلم «موقعیت مهدی» را با تسلط و با کارگردانی دقیق ساخته است. فیلم نماهای زیبا، طراحی صحنه و طراحی لباس درست، بازیهای گیرا و لحظات ارزشمند دراماتیک فراوانی دارد که هرگز این تصور را به ذهن متبادر نمیکند که این اثر اولین فیلم کارگردانش است. آنهم باوجود این که فیلم دراساس به قصد سریال تولید شده که اکران سینمایی هدف اصلی آن نبوده است.
باید اشاره کنیم که هادی حجازیفر در این فیلم علاوه بر کارگردانی بازیگر نقش محوری شهیدباکری است که بخشی از توان کارگردانیاش را باید صرف اجرای نقش کند.
باوجود این دشواریها کارگردانی «موقعیت مهدی» بداعت و جذابیت بالایی دارد و باید تسلط کارگردانش را در بازی گرفتن از خود و سایر بازیگران و نماهای گاه خیرهکننده کار تحسین کرد.
کامبیز حضرتی