جدیدترین فیلم کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی روابطعمومی جشنواره فیلم فجر؛ شاید شبیه هیچ یک از فیلمهای جنگی حاضر در جشنواره و البته ساختههای جنگی سینمای ایران تا امروز نباشد. دریچه نگاه کیوان علیمحمدی به جنگ اینبار از داخل کابین خلبانها و سیستمهای سایت راداری پدافند ارتش است. دوربین او برخی اوقات داخل کابین خلبان و برخی اوقات میان کادریهای داخل سوباشی بود. البته که خانواده این رزمندگان از نظر فیلمساز غافل نمانده بودند.
«2888» عملیاتهای پدافند هوایی را از نگاه ارتشیهای داخل سایت راداری روایت میکند. هرچند برخی اوقات صحنههایی از فضای عملیاتی نشان داده میشود، اما حقیقت اتفاقات در سایت بیان میشود. صدای خلبانان که مشغول مکالمه با شخصیتهایی مانند بیژن و محمود هستند، روایت فیلمساز را کامل میکند. گذر زمان در فیلم با نمادهایی مانند تغییر درجه کادریهای ارتش به مخاطب نشان داده میشود و تنها تاریخ مندرج شده در فیلم، هدف قرار گرفتن سایت سوباشی است.
نحوه شهادت خلبانانی که اسامی آنها نیز در فیلم به نمایش درمیآید، تا حدودی بازسازی شده است؛ هرچند فیلمساز سعی ندارد عین اتفاقات واقعی را بیان کند اما تا حدودی به آنها اشاره میکند. تکیه فیلم به اتفاقات زندگی حرفهای و کاری بیژن عاصم است که شرایط سختی را برای او به وجود آورده است. جنگ او و همسرش را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و در کنار او شخصیت های دیگر نیز حضور دارند. بیشتر روایت فیلم با شخصیت شهید بیژن عاصم است.
فیلمِ «2888» سیاه و سفید است و فقط کارگردان زمانی به خود اجازه میدهد که تصاویرش رنگی شوند، که جنگ به پایان رسیده، رشادتهای رزمندگان به ثمر نشسته و مردم در آرامشِ پس از جنگ زندگی خود را سپری میکنند. بعد عاطفی و معنایی شهادت و حس و حال خانوادههای شهدا در مواجهه با از دست رفتن عزیزشان، در فضایی خیالی تجسم میشود. موسیقی سامان احتشامی که تکیه آن هم بر پیانوست، به خوبی حس و حالِ موجود در عملیاتها از شکست گرفته تا پیروزی را بیان میکند و به خوبی با فضای تراژیک همراه میشود. بُعد فانتزی که غالبا در فیلمهای علیمحمدی و حیدی دیده میشود، اینجا هم نقش آفرینی میکند. نماهای تصاویر گاهی سینمایی، گاهی چهار به سه و در بسیاری مواقع به ۱۶ به ۹ تغییر میکند. برخی اوقات حتی پردههای سینما در حاشیه تصاویر قرار میگیرد.
بی تردید «2888» یکی از متفاوت ترین آثار با محوریت دفاع مقدس است.