جمعه ۱۶ آذر ۱۴۰۳
15:00 | | فجر 40

گزارش نشست «نظام دانشگاهی و سینمای حرفه‌ای» در خانه جشنواره

گزارش نشست «نظام دانشگاهی و سینمای حرفه‌ای» در خانه جشنواره

نشست «نظام دانشگاهی و سینمای حرفه‌ای» در دانشگاه تهران برگزار و به صورت مجازی از سامانه‌های جشنواره پخش شد.  
 
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، نشست «نظام دانشگاهی و سینمای حرفه‌ای» با حضور «مریم دادخواه» دبیر نشست و عضو هیات علمی دانشگاه، دکتر «مهدی رحیمیان» استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما و دکتر «حسین یزدان‌شناس» عضو هیأت علمی دانشگاه در دانشگاه تهران برگزار و به صورت مجازی از سامانه‌های جشنواره پخش شد.  
«مهدی رحیمیان» در این نشست گفت: سابقه ارتباط بین سینما و نظام آکادمیک بسیار طولانی است. اوایل قرن بیستم اولین تجربه حضور علم آکادمی در مدارس مختلف جهان ثبت شد و  بعد از انقلاب شوروی، در آن کشور مدارسی برای هنرها به وجود آمد و بعد از جنگ جهانی دوم در فرانسه و ایتالیا این اتفاق رخ داد. آمریکا از اواخر دهه بیست میلادی، اولین درس و واحدهای سینما را در دروس دانشگاهی گنجاند و در ایران نیز، در اواخر دهه چهل اولین دانشکده هنری به وجود آمد که به نسبت یک سابقه طولانی محسوب می‌شود. امروزه نیز تعداد دانشگاه‌ها و دانشکده‌های سینما در حال افزایش است که بسیار خوب است اما به همین نسبت، ارتباط حوزه دانشگاهی با سینمای ایران در طول این سال‌ها کمرنگ و پررنگ شده و ثبات نداشته است. این در حالی است که در گذشته این دست تجربه‌ها و ارتباطات بیشتر مورد توجه بوده است. 
او افزود: برخی این دیدگاه را داشتند که کسی که در زمینه هنر فعال است، نمی‌تواند تدریس کند و هنر با تدریس اختلاف جهت دارد. این در حالی است که اختلاف بین سطوح تدریس و ساخت فیلم متفاوت بودن نگرش بوده است. در واقع هر دو طرف فکر می‌کرده‌اند که کار برتر را آنها انجام می‌دهند. با این تفاوت که استاد دانشگاه، از یک نگاه عقلانی قضایا را دیده و آموزش تجربی در سینما بیشتر احساسی بوده و این باعث شده تا اختلاف‌نظر بین این دو طیف شکل بگیرد. 
رحیمیان در ادامه با اشاره به این که عمدتا ارتباط دانشگاه و صنعت یک طرفه بوده است، اظهار داشت: دانشگاه در رشته سینما باید به مخاطب سینما فکر کند نه خود سینما و صنعت آن. دانشگاه باید خود را برای صنعت سینما تجهیز کند تا از نوآوری عقب نیفتد. از سوی دیگر، سینما باید ارتباط خود را با علم آکادمیک قوی کند و این ارتباط دو طرفه باشد.
او اظهار داشت: سینما دائما در حال تحول است و از لحاظ ابزار نسبت به سالیان گذشته تفاوت زیادی داشته است. همین نوع تحولات باعث شده فضای آکادمیک و سینما از هم فاصله بگیرند. به‌طور مثال، تکنولوژی اول به عرصه سینما و فیلمسازی وارد می‌شود و بعد در نظام آکادمیک قرار می‌گیرد.
این کارشناس سپس با اشاره به لزوم تقویت منابع آموزشی دانشگاهی اظهار داشت: انتشارات دانشگاه‌های سینمایی ما ضعیف است. با وجود برخورداری از هیات علمی قوی در سیستم‌های دانشگاهی، تولیدات مکتوب سینمایی که کمک کننده است، موجود نیست. ما در سینما به همه حرفه‌ها نیاز داریم و مهم‌تر از آن، این که نیازمندیم کتب درسی داشته باشیم.
او متذکر شد: نظام آکادمیک در سینمای ما، خود را از سودمندی و حرفه‎‌ای‎گری انداخته است و باید از تفکر سنتی خود جدا شود و هر دانشگاه سینمایی، باید با ترسیم درست راه خود، دست به نوآوری بزند و برای خود راهی را مشخص کند که در پی آن، ورودی‌ها کیفیت بهتری داشته باشند و در این زمینه سخت‌گیری بیشتری صورت گیرد. 
رحیمیان همچنین به ضرورت توجه به کارآموزی، توجه نظام آموزشی به مخاطبان سینما، برخورد روزآمد با سینما اشاره کرد. 
«حسین یزدان‌‎شناس» نیز در این نشست با اشاره به این که بسیاری از برگزیدگان جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر، دانش‎آموخته سینما بوده‌‎اند، اظهار داشت: باید توجه داشت که در دنیا، برترین فیلمسازان جهان درس‌‎خوانده سینما هستند. 
او گفت: در سال ۱۳۹۴ مدرسه ملی سینما تاسیس شد و در سال ۱۳۹۸ به دلیل مشکات مالی، منحل شد. یکی  از ویژگی‎های مدرسه ملی سینما این بود که واحد عملی گسترده‎تری برای هنرجویان تدارک دیده شده بود و بزرگان سینما، در کادر آموزشی مدرسه ملی حضور داشتند. خروجی این مدرسه نیز با وجود عمر کوتاهش، پربار بود به طوری که همین امسال یکی دو نفر از خروجی‎های مدرسه ملی سینما، در جشنواره فیلم دارند و تا اینجای کار آثارشان از طرف مردم مورد  توجه قرار گرفته است. 
او در ادامه به آسیب‎شناسی و مقایسه سیستم آموزشی سینما در ایران و کشورهای توسعه‌یافته اشاره کرد و گفت: آنچه مدرسان سینما در ایران آموزش می‎بینند با آنچه آموزش می‎دهند، تفاوت دارد و این شکاف باعث آسیب‌‎هایی شده است، ضمن آن که سرفصل های کارشناسی سینما خیلی قدیمی است و نوآوری‌‎های سینما در آن دیده نشده است. 
یزدان‎‌شناس گفت: تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نسبت به دانشجویان کم است و برخی دانشگاه‎ها هیئت علمی ندارد!
او همچنین نسبت به بی‎توجهی به تاریخ سینمای ایران در دانشگاه، چگونگی جذب دانشجو و تربیت نیروی انسانی در سینما، نقطه‎نظرات خود را ارائه داد و اظهار داشت: استقلال دانشگاه‎ها باید مدنظر باشد.

متاسفانه مرورگر فعلی شما قدیمی بوده و پشتیبانی نمی‌شود!

لطفا از مرورگرهای بروز نظیر Google Chrome و Mozilla Firefox استفاده نمایید.