چهلمین جشنواره فیلم فجر، رقمزننده اتفاقاتی جدید بود.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی روابطعمومی جشنواره فیلم فجر، جشنواره چهلم فیلم فجر به دبیری مسعود نقاشزاده در دو بخش فرهنگی و رقابتی برگزار شد و حرکتها و اتفاقات جدیدی در آن رخ داد که برخی از آنها به شرح زیر است:
– برای اولین بار در سالهای اخیر ۴ فیلم با موضوع زندگی و شهادت ۴ شهید شاخص انقلاب اسلامی در جشنواره فجر به نمایش در فجر به نمایش در آمد:
– “موقعیت مهدی” با موضوع زندگی شهید باکری
– “هناس” با موضوع زندگی شهید رضایی نژاد
– “ضد” با موضوع شهادت شهید بهشتی
– ۲۸۸۸″ با موضوع زندگی شهید عاصم از شهدای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی
– برای اولین بار در سالهای اخیر، در جشنواره فجر ۴ فیلم دفاع مقدس و انقلاب با موضوع پاسداشت حماسه هشت سال دفاع مقدس و شهدای انقلاب اسلامی به نمایش در آمد که از بین آنها فیلم “موقعیت مهدی” سیمرغ بهترین فیلم را دریافت کرد. (۲۸۸۸″، “موقعیت مهدی”، “دسته دختران” و “ضد”)
– برای اولین بار در تاریخ جشنواره فیلم فجر، علاوه بر اکران فیلم در تمامی استانها، ۵ فیلم سینمایی از آثار جشنواره به وسیله سامانه ی سینما سیار تا مناطق روستایی و کپرنشین و بسیار محروم رفت و همزمان با تهران در محرومترین نقاط این فیلمها اکران شد.
– برای اولین بار فیلمی در مورد یک دانشمند شهید هستهای ( شهید رضایینژاد) در این جشنواره حضور داشت.
– برای اولین بار، بعد از ۵ سال گلایه رهبر انقلاب مبنی بر نداشتن یک فیلم سینمایی در مورد حادثه شهدای هفتم تیر و شهید بهشتی در دیدار با خانواده های شهدای ۷ تیر در ۱۵ تیر ماه ۹۵، در این جشنواره فیلم “ضد” با این موضوع به نمایش در آمد.
– برای اولین بار در تاریخ جشنواره فجر، ۹ سال بعد از بیانات رهبری مبنی بر “تحول در سینما و تلویزیون بدون اصلاح پایه های معرفتی علوم انسانی غربی امکان پذیر نیست”، ۴۰ نشست فرهنگی با موضوع آشتی بین سینما و علوم انسانی در جشنواره فجر با حضور اساتید سینما، حوزه و دانشگاه برگزار شد.
– برای اولین بار در تاریخ جشنواره فیلم فجر نه تنها هیچ اظهارنظر کنایه آمیزی نسبت به ارزشهای اخلاقی و انقلابی از سوی برگزیدگان گفته نشد که در مقابل برندگان سیمرغ بارها و بارها از ارزشهایی چون نهاد خانواده، پاسداشت شهدای ترور، لطف خدا در کسب این موفقیت و لزوم ساخت فیلم های سالم گفتند.
– برای اولین بار در تاریخ جشنواره فجر فیلمی شریف که بر محور سبک زندگی اسلامی، تعاون، همدلی، بازگشت به خود، و وطن و نیز، با حال و هوای امام رضا(ع)، فیلم سینمایی “بدون قرار قبلی” در جشنواره حضور داشت که کارگردانش درحین گرفتن سیمرغ خود، آن را به آستان قدس رضوی اهدا کرد.
– برای اولین بار در این جشنواره، ۴ فیلم شاخص و با رویکری شریف و مثبت نسبت به طبقه کارگر و مستضعف وجود داشت. (بیرو، نگهبان شب، شادروان و درب)
– طراحی محیطی، ایجاد هویت بصری و فضاسازی جشنواره با مفاهیم و نشانه های از فجر انقلاب اسلامی، جملاتی از شهید آوینی، شهید حاج قاسم سلیمانی، امام(ره) و مقام معظم رهبری در راستای تبیین هنر و سینمای انقلاب اسلامی ارائه گردید.
– در راستای رعایت پوشش اسلامی و تقویت شئونات و وجهه فرهنگی جشنواره تیم تشریفات، کارد اجرایی با پوشش کامل به ارائه خدمات مشغول بودند.
– تمام عوامل سینمایی (بازیگران، کارگردان، تهیهکننده و …) برای ورود به فوتوکال و اختتامیه جشنواره با احترام از آنها درخواست میشد با پوشش رسمی و مناسب در فضای جشنواره حضور پیدا کنند در غیر این صورت تیم تشریفات از ورود آنها جلوگیری می کرد که در این زمینه هم شاهد همکاری و تعامل خوب هنرمندان بودیم.
– فعالان و کارشناسان جبهه فرهنگی انقلاب در بخشهای مختلف جشنواره از نکاتی بود که پیشتر سابقه نداشت.
– برپایی پیشنشستهای تخصصی سینما و گفتمان انقلاب [گام دوم سینما] از جمله دیگر حرکتهای اختصاصی این دوره جشنواره فیلم فجر بود.