با نگاهی به فهرست فیلمهای انتخابشده در بخش سودای سیمرغ جشنواره چهل و یکم، میتوان به حقایقی برخلاف استنباطها و فضاسازیهای صورت گرفته در روزها و ماههای اخیر رسید.
در فهرست ۲۴ فیلمی اعلام شده از سوی هیٲت انتخاب به همراه ۴ فیلم رزرو، به این نتیجه میرسیم که برخلاف آنچه روی آن مانور خبری صورت میگرفت، بیشتر فیلمها [۱۷فیلم] دارای مضامین اجتماعی در ژانرهای مختلف هستند و با جشنوارهای از فیلمهای انقلابی و دفاعمقدسی رو به رو نیستیم.
در این فهرست، همچنین برخلاف گمانهزنیهای مرسوم پیش از جشنواره، همه آثار محصول تولیدکنندگان ارگانی و سازمانی و دولتی نیستند و حضور تهیهکنندگان مستقل بخش خصوصی در این فهرست، جالب توجه است.
بر این اساس، از فهرست ۲۴ فیلمی مذکور، ۹ فیلم به طور کامل در نهادهای دولتی یا ارگانها تولید شده است.
همچنین ۶ فیلم به صورت محصول مشترک بخش خصوصی با ارگانها تولید شده و تهیهکنندگان این فیلمها، از درصدی از حمایتهای دولتی استفاده کردهاند.
اما ۹ فیلم این فهرست به طور مستقل در بخش خصوصی و توسط طیفهای مختلف تهیهکنندگان مجرب و جوان ساخته شدهاند که در نهایت، قرار گرفتن ۹ فیلم دولتی مقابل ۶+۹ فیلم تهیهکنندگان بخش خصوصی یا محصول مشترک، نشاندهنده این است که چینش آثار در سودای سیمرغ امسال، طیفهای مختلف تولیدکنندگان را شامل شده است، ضمن آن که از فیلمهای بخش رزرو ۲ فیلم دولتی، یک فیلم محصول مشترک و یک فیلم متعلق به بخش خصوصی هستند.
فهرست فیلمها به تفکیک تولیدکنندگان به شرح زیر است. [فیلمهایی که توسط نهادها، تشکلها، ارگانهای دولتی، حاکمیتی و … ساخته شده اصطلاحا دولتی نامیده شده]
۱- آنها مرا دوست دوست داشتند/ خصوصی
۲- آه سرد/ خصوصی
۳- اتاقک گلی/ مشترک
۴- استاد / خصوصی
۵- بعد از رفتن / دولتی
۶- بچه زرنگ/ مشترک
۷- پرونده باز است / خصوصی
۸- جنگل پرتقال / مشترک
۹- چرا گریه نمیکنی / خصوصی
۱۰- در آغوش درخت /خصوصی
۱۱- روایت ناتمام سیما / مشترک
۱۲- سرهنگ ثریا / دولتی
۱۳- سینما متروپل / دولتی
۱۴- شماره ده / دولتی
۱۵- عطر آلود/ مشترک
۱۶- غریب / دولتی
۱۷- کت چرمی / مشترک
۱۸-کاپیتان / دولتی
۱۹- گلهای باوارده / دولتی
۲۰- وابل /خصوصی
۲۱- های پاور / دولتی
۲۲- هفت بهار نارنج / خصوصی
۲۳- هوک / دولتی
۲۴- یادگار جنوب / خصوصی
منبع: خبرگزاری صبا