سید مجید امامی معتقد است که سینمای ایران از بحران خارج شده اما تاکنون به گام دوم سیاست راهبری دست نیافته است.
به گزارش ستاد خبری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشاد که امروز مهمان خانه جشنواره بود، درباره تفاوتهای رویکردی در دوره اخیر جشنواره توضیح داد: به نظرم دیواری که عدهای دور سینما کشیده بودند در این دوره با حضور فیلم اولیها تا حدود زیادی شکسته شده و افراد با رویکردهای مختلف برای جشنواره اثر تولید کردهاند.
وی افزود: یک جشنواره زمانی میتواند ملی باشد که تمامی طرز فکرها را در خود داشته باشد؛ این اتفاق ما را به عدالت فرهنگی نزدیک میکند. البته که بزرگان و صاحب نامها همواره شکوه جشنوارههای هنری هستند اما فیلم اولیها هم گل کاشتهاند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشاد با اشاره به فیلم استاد به تهیه کنندگی بهروز افخمی اظهار داشت: این فیلم نشان داد که میتوان با گروههای مختلف جامعه ارتباط برقرار کرد و یا فیلم سرهنگ ثریا ایدههای ما را در هویت ملی بیان میکند.
وی اضافه کرد: قصهها و روایتهای عمیقی در حافظه فرهنگی ایران وجود دارد که باید با زبان داستان و روایت گری به روز شود. ساخت چنین فیلمهایی میتواند مردم ایران را با تاریخ فرهنگ و تمدن خود پیوند دهد. همچنین در عصر حاضر هم اتفاقات فرهنگی شگرفی رخ داده که باید آنها را به شکل فیلم درآورد. بنابراین میتوان گفت که ظرفیت فرهنگی بسیار برای ساخت وجود دارد اما هنوز جسارت و دانش کلان راهبری در سینمای ملی پیاده سازی نشده است.
به گفته امامی گذر سینمای ایران از لوپ فیلم فارسی به سینمای اجتماعی قوی و همچنین جایگزین شدن فیلم های دفاع مقدسی خوب به جای فیلم های پر سر و صدا، نشان از پیشرفت دارد اما حقیقت این است که ما با عمل گرایی صرفا از بحران عبور کردیم و تاکنون سیاستهای گام دوم سینمای ایرانی اسلامی پیادهسازی نشده است.
وی تاکید کرد: لازم است که با اعتماد به نفس بیشتری دانش سیاست گذاری راهبردی را اعمال کنیم که تحقق این هدف نیازمند آشتی دانشگاه با هنر است.