جلیل شعبانی تهیه کننده سرهنگ ثریا به ارائه توضیحاتی درباره نحوه ساخت این فیلم سینمایی پرداخت.
جلیل شعبانی تهیه کننده سرهنگ ثریا در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری چهل و یکمین فیلم فجر درباره بازه پیش تولید و تولید این فیلم گفت: ما دو ماه برای پیش تولید این کار زمان گذاشتیم. با توجه به اینکه لوکیشن فیلم وجود نداشت و از لحاظ هزینه این امکان وجود نداشت که فیلم را در اردوگاه اشرف بسازیم مجبور بودیم عین به عین دکور اردوگاه را اجرا کنیم.
وی افزود: برای ساخت دکور با یک زمین مسطح رو به رو بودیم و باید همه چیز را از صفر بنا می کردیم. تحقیقات گسترده ای انجام دادیم. عکس ها و فیلم های متفاوتی را از اردوگاه اشرف دیدیم و با آدم هایی که آنجا حضور داشتند گفتگو کردیم. بعد از آن، نقشه ای کشیدیم و ماکتی ساختیم و بعد از اینکه مورد تایید کسانی که آن زمان آنجا حضور داشتند قرار گرفت، کار ساخت و ساز دکور را در شرایط سخت فصلی در شهرک سینمایی دفاع مقدس شروع کردیم. برای بنا کردن دکور، دنبال زمین مسطحی می گشتیم که اطراف ش آلودگی صوتی و تصویری نباشد. با توجه به اینکه شهرک دفاع مقدس تا حدودی محصور بود آنجا را برای این کار انتخاب کردیم. در عرض پنجاه روز کلیت دکور آماده فیلمبرداری شد و حدود پنجاه جلسه فیلمبرداری مان به طول انجامید.
وی در خصوص میزان هزینه صرف شده برای تولید این فیلم گفت: سرمایه را باید سرمایه گذار اعلام کند اما شما وقتی عرض و طول فیلم را می بینید می فهمید که فیلم گرانی نیست. هیچ سرمایه گذاری هم برای فیلم اول یک کارگردان، هزینه زیادی نمی کند چه دولتی باشد چه خصوصی. بنابراین هزینه زیادی برای این فیلم صرف نشد. چرا که نه هنرپیشه ها عجیب و غریب بودند نه دکور و لوکیشن. عوامل فیلم هم از جمله خود کارگردان، دستمزد یک کار آپارتمانی را گرفتند در حالی که کار در سخت و سرما و بارندگی و طوفان ساخته شد.
شعبانی درباره ریسک سرمایه گذاری برای یک فیلم اولی گفت: بالاخره همه کارگردان ها از یک جایی شروع می کنند و باید حمایت شوند اما این سرمایه گذار و تهیه کننده است که باید تشخیص بدهد آدمی که برای این کار انتخاب کرده است استعداد و توانایی ساخت این سناریو را دارد یا نه. اگر تصمیم درستی بگیرد حتما نتیجه خوبی در پی خواهد داشت و اگر تصمیم غلطی بگیرد حتما فیلم فیلم خوبی نخواهد شد. برای همین می شود به هوش و استعداد آدمی که انتخاب کردیم تکیه کنیم.
تهیه کننده سرهنگ ثریا درباره ارزیابی ش از استقبال مخاطبین از فیلم گفت: به نظرم مخاطبان اثر خیلی جذب کار شدند به لحاظ اینکه یک ملودرام مادر و فرزندی و خانوادگی را در بسترهای زیرین خودش دارد و این می تواند مخاطب را به سمت خودش جلب کند. من احساس می کنم مخاطبین با فیلم ارتباط خوبی برقرار کردند. نقش مادر را که ژاله صامتی بازی کرده بود خیلی پسندیدند و واقعا کار خیلی خوب از آب درآمده و باور پذیر شده است.