پروین صدر ثقهالاسلام، عضو هیأت داوران آثار مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: مستندها معمولا برای گروه خاصی ساخته میشوند اما اگر جامعه سینمارو را بتوان به سمت مستند کشاند، کار بزرگی انجام دادهایم.
به گزارش روابط عمومی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، پروین صدر ثقهالاسلام، عضو هیأت داوران آثار مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، پژوهشگر و مستندساز درباره داوری آثار مستند گفت: به نظرم سینمای مستند از این جهت که به حقیقت میپردازد و از پیش ساخته شده نیست، در مقایسه با سینمای بلند و داستانی که معمولا همه چیز آن بازی است، ارزشمندتر است. هر چه سینما به واقعیت نزدیک تر باشد، به نظرم محترم است.
وی افزود: معمولا در جشنوارهها در بخشهای جنبی و بخش فیلمهای مستند داور بودهام و با توجه به تجربهام در حوزه میراث فرهنگی، فیلمها را بررسی کردهام. برای همین در این جشنواره برای بخش مستند بسیار راغب هستم. چون مستند به واقعیت و حقیقت نزدیکتر است، برایم مهم است و حتما ارزش بالایی دارد.
مدیر سابق کاخ گلستان درباره لزوم پرداختن مستندها به موضوعاتی نظیر میراث فرهنگی گفت: به نظرم در این سال ها در بخش مستند چندان به موضوع میراث فرهنگی توجه نشده است و نکتهای است که باید بیشتر به آن توجه شود. بسیار مهم است که با فیلم، موضوع میراث را به مردم بشناسانیم.
ثقهالاسلام ادامه داد: باید کاری کنیم که جوانان ما میراث فرهنگی را بهتر بشناسند و چه بهتر که از طریق فیلمهای مستند و سینمایی این کار را بکنیم. در بخش سینمای بلند کمتر این اتفاق میافتد. خوب است فیلمنامهنویسان و کارگردانان فیلمهایشان را با نگاهی بر میراث ایران بسازند.
وی افزود: جوانان اگر میراث کشور خود را نشناسند نمیتوانند آن را به خارج از مرزها بشناساند. شناختن خود و میراث کشور خود واجبتر است. باید بیشتر روی جاذبههای ایران کار شود. در فیلمهای مستند پرداختن به این موضوع بیشتر دیده میشود و دست فیلمساز بازتر است. فرهنگ و میراث باید در فیلمهای سینمایی پررنگتر شود.
این پژوهشگر و مستندساز درباره اینکه چگونه باید به بخش مستند بیشتر مستند توجه شود، عنوان کرد:اگر قرار باشد مستند برای مستندسازان ساخته شود و فیلمسازان تنها فکر خود را پیاده کنند، سینمای مستند چندان نمیتوانند مخاطب داشته باشد. مستندساز هم باید به دنبال سوژهای برود که مورد توجه جامعه باشد. اگر قرار باشد که اکثر جامعه موضوعی را نخواهد برای اقلیت هم نباید فیلم ساخت.
وی ادامه داد: مستندسازان ما معمولا برای اکثریت جامعه فیلم نمیسازند. آنها معمولاروی یک موضوع خاص تمرکز میکنند و فیلم میسازند. اگر بخواهد تماشاگر بیشتری داشته باشند و مردم مستند را دوست داشته باشند باید به موضوعی بپردازند که با ذوق اکثریت همخوانی داشته باشد.
ثقهالاسلام با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر یک جشنواره ملی است، یاداور شد: این یک جشنواره تخصصی نیست؛ برای همین به نظرم باید در مستند، ذائقه اکثریت مد نظر باشد. اگر مستندسازان ما این باور را بپذیرند که در ساختن فیلم اکثر جامعه را در نظر بگیرند، کار بسیار مهمی انجام دادهاند. مستندها معمولا برای گروه خاصی ساخته میشوند اما اگر جامعه سینمارو را بتوان به سمت مستند کشاند، کار بزرگی انجام دادهایم.