شفیع آقامحمدیان گفت: برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر توسط سازمان سینمایی دولت جدید شجاعت می‌خواست.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر، شفیع آقامحمدیان نویسنده، کارگردان و مدیر سینمایی در گفتگو با این مرکز با اشاره به اکران فیلم‌های جشنواره در مناطق محروم، روستایی و در میان کپرنشین‌ها گفت: زمانی که من تصاویر اکران فیلم‌های جشنواره در مناطق محروم و کپرنشین را دیدم بسیار متعجب شدم و معتقدم این اتفاق در دوره چهلم اتفاق تازه‌ای بود که حائز اهمیت است و از چند منظر قابل اعتنا است.
او ادامه داد: این اتفاق اجازه می‌دهد تا افرادی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند با سینما آشنا شوند و استقبال این افراد از سینما به عنوان ابزار فرهنگ‌سازی، برای سیاست‌گذاران سینما هم وظیفه سنگینی به وجود می‌آورد و هم به آنها این نگرش را می‌دهد تا در سیاست‌های کلان پیش‌روی خود مردم این مناطق را هم در نظر داشته و برای آنها در برنامه‌ریزی فرهنگی جایگاهی در نظر بگیرند.
این کارگردان سینما درباره نشست‌های فرهنگی جشنواره چهلم فجر و ضرورت برگزاری آنها نیز گفت: سینما ابزاری است برای فرهنگ ساختن و منظور از برگزاری جشنواره هم نوعی فرهنگ‌سازی است. پس حرکت به سوی وجوه فرهنگی و اندیشگانی در سینما به نوعی طبیعت و نیاز مبرم چنین فضاهایی است.
آقامحمدیان افزود: این حرکت فرهنگی که امسال در جشنواره صورت گرفت اتفاق خوبی بود اما تداوم آن بسته به این دارد که تا چه اندازه چنین نشست‌هایی را حساب شده برگزار کرده‌ایم و این سوال باید برای طراحی چنین رویدادی در سال‌های آینده نیز برای ما مطرح باشد.
او گفت: نشست‌های فرهنگی دوره چهلم و شکل برگزاری آن برای آغاز چنین برنامه‌ای خوب بود اما موضوعاتی که برای چنین برنامه‌هایی در نظر می‌گیریم باید با جامعه و مخاطبان به نوعی ارتباط برقرار کند و اگر آنها میان خود و این موضوعات سنخیتی را احساس نکنند، قطعاً چنین نشست‌هایی کارآمد نخواهد بود.
مدیرعامل اسبق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که سابقه دبیری جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت را هم دارد درباره برگزاری چهلمین جشنواره فجر توسط سازمان سینمایی دولت جدید گفت: برگزاری جشنواره چهلم توسط محمد خزاعی 4 ماه بعد از استقرار در سازمان سینمایی شجاعت می‌خواست. اگر منتقدان مسئولان جدید سازمان را به خاطر فیلم‌های جشنواره بکوبند یک مقدار غیرمنصفانه است. 
آقا محمدیان با بیان این که فیلم‌های جشنواره چهلم، تولیداتی مربوط به دولت قبل بود، گفت: این یک معضل اساسی برای برگزارکنندگان به حساب می‌آید که باید فیلم‌هایی را به نمایش در می‌آوردند که خود در ساخت و تولید آن دستی نداشتند. این خود جای افسوس دارد که دولت سیزدهم در جشنواره چهلم که زمان بلوغ آن است باید به نمایش فیلم‌هایی بپردازد که محصول استراتژی خودش نیست. هر چند که در کل همه فیلم‌ها به سینمای ایران مربوط می‌شود.
او با اشاره به این که برخی از فیلم‌های جشنواره چهلم و شکل تولیدشان هشداری برای سازمان سینمایی در دولت سیزدهم بودند، اظهار داشت: این فیلم‌ها باید سازمان سینمایی دولت سیزدهم را مجاب کند تا برای آینده نگاهی استراتژیک داشته باشد. خوشبختانه محمد خزاعی بارها در گفتگوهای متعدد خود درباره سوژه‌های مورد قبول سازمان سینمایی که نیم نگاهی به سبک زندگی ملی_اسلامی دارند صحبت کرده و امیدواریم برنامه‌ریزی جدی در این باره صورت بگیرد.
این فیلمساز که سابقه داوری چندین جشنوار داخلی و بین‌المللی از جمله جشنواره فیلم فجر را دارا است گفت: بسیاری از منتقدان جشنواره که درباره بد یا خوب بودن فیلم‌ها اظهاراتی را داشتند زمانی می‌توانند چنین مسائلی را مطرح کنند که همه تولیدات را دیده باشند. در چنین صورتی صحبت‌های این افراد قابل اعتنا خواهد بود.
آقامحمدیان با بیان این که  بسیاری از منتقدان حتی قائل به تعطیلی جشنواره بودند به این دلیل که تولیدات خوبی به جشنواره نرسیده است، ادامه داد: برگزاری جشنواره یک تصمیم‌گیری کلان است و چهل سال زحمتی که پای چنین جشنواره‌ای کشیده شده است به همین سادگی نادیده گرفتنی نیست. مسئله آنجاست که رئیس سازمان سینمایی جدید بعد از چهار ماه که در چنین سمتی استقرار پیدا کرده است، که شاید دو ماه آن صرف چینش مدیران و غیره می‌شود همه تلاش خود را کردند که فارق از همه حواشی بهترین عملکرد را داشته باشند.
او با اشاره به سخنان محمد خزاعی در ادغام دوباره جشنواره ملی و بین‌المللی فجر در سال آینده، گفت: من به عنوان یک فیلمساز و از سویی کسی که سابقه مدیریت سینمایی دارم حرکات مثبت رئیس سازمان سینمایی جدید را جایی دیدم که ایشان برگزاری جشنواره فجر به صورت ملی و بین‌المللی را به نفع سینمای ایران نمی‌دانست و در چنین نقطه‌ای که نیاز به نوعی قاطعیت در تصمیم‌گیری است، این قاطعیت بروز پیدا کرد.
این کارگردان سینما  با بیان این که هیچ جشنواره‌ای در هیچ‌جای دنیا خالی از اشکال نیست گفت: یکی از نکات مهم در برگزاری جشنواره آن است که بتوانیم مطابق با شرایط پیش‌آمده بتوانیم برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم. 
آقامحمدیان گفت: من اگر بخواهم به جشنواره چهلم فجر نمره بدهم، از 100 نمره، عدد  80 را در نظر خواهم گرفت. چرا که با توجه به مدت کوتاه استقرار تیم جدید و به واسطه حجمه‌ی تبلیغاتی منفی و البته خرابی‌هایی که از دولت قبل باقی مانده بود، چنین عملکردی قابل تحسین است.
وی به حواشی پیش‌آمده در نشست فیلم «نمور» نیز اشاره کرد و گفت: در ابتدای امر وارد کردن چنین حجمه‌هایی به مدیران جشنواره و سازمان سینمایی قابل قبول نیست چرا که نه این نقل‌قول مربوط به آنها است و نه نسبت به ساخت آن دستوری داده‌اند. گفته‌های آن خانم نویسنده هم متناسب با شرایط نشست بوده که از هر سو نگاه کنیم قصدی مبنی بر هنجارشکنی در آن نمایان نیست و اظهارکننده هم بارها و طی نامه‌های متعدد نسبت به این اتفاق عذرخواهی کرده است و این نباید به پای یک حرکت ضدفرهنگی و با تفکر توطئه‌چینی در نظر گرفته شود.

این نویسنده و کارگردان سینما که سابقه ساخت فیلم‌های دفاع‌مقدس را دارند، درباره تعدد آثار سینمایی حوزه دفاع‌مقدس و انقلاب در دوره چهلم هم عنوان کرد: اگر چه تولیدات در این عرصه رو به پیشرفت است اما با توجه به مفاهیمی که در زیر متن دفاع مقدس مستتر است فرم‌های ارائه شده در فیلم‌های دفاع‌مقدس امسال به مقدار زیادی با سینمای ناب دفاع مقدس فاصله دارد.
آقامحمدیان با بیان این که چنین اتفاقی به دلیل تسلط یک نگاه سیاسی_اجتماعی متفاوت است که در فیلم‌ها نیز دیده می‌شود گفت: برنامه‌ریزی‌های سازمان سینمایی جدید و محمد خزاعی که خود سابقه طولانی در برگزاری جشنواره‌های دفاع‌مقدس و تهیه فیلم‌هایی با نگاه‌های ارزشی دارد می‌تواند به رقم‌زدن دغدغه‌هایی جدی در این حوزه کمک بزرگی بکند.

منبع: خبرگزاری فارس

05 اسفند 1400 - 15:12